Museumweekeinde 01 en 02 april 2023

01 februari 2023

Reserveer alvast in uw agenda. Museumweekeinde zaterdag 01 en zondag 02 april. Met medewerking van diverse groepen re-enacters. Voor meer informatie lees onderstaand bericht.

WELKOM OP HET OPEN MUSEUM WEEKEINDE 1 en 2 april

In het jaar 1748 werd het regiment Genietroepen opgericht. Het regiment bestaat dit jaar dus 275 jaar. De geschiedenis van het regiment kunt u terug vinden in het Geniemuseum aan de Lunettenlaan in Vught. Het museum vertelt de roemruchte geschiedenis van het Regiment Genietroepen. De vaste collectie binnen behandelt diverse thema's uit de wereld van de genist, zowel uit het heden als uit het verleden. Buiten is het Geniepark met het grote werk, zoals bunkers, pontons, bruggen, voertuigen, vaartuigen en attributen die gebruikt worden door de Genie. Ons museum is gehuisvest in de keuken van het voormalig concentratiekamp Vught.  Vanwege de Museumweek willen wij iedereen in de gelegenheid stellen een prachtig evenement bij te wonen in onze Genietuin, waarbij u vanzelfsprekend ook het Geniemuseum zelf mag bezoeken. De rechtse vleugel van het museum wordt op dit moment verbouwd en is niet toegankelijk voor publiek. De koude oorlog bunker is wèl te bezichtigen. Op zaterdag 1 april en zondag 2 april zullen re-enactmentgroepen aanwezig zijn. Re-enactment is strikt gesproken het naspelen of uitbeelden van historische gebeurtenissen. Er zal een groep zijn, die de Amerikaanse genie-eenheid uitbeeldt, die in de Tweede Wereldoorlog heeft gediend bij de 2e Pantserdivisie, zowel in Afrika als in Europa. Deze formatie is al eerder te gast geweest bij ons museum. Ook zal een groep aanwezig zijn met betrekking tot het Vergeten Leger. De term ‘Het Vergeten Leger’ heeft betrekking op de Nederlandse militairen die kort na de Tweede Wereldoorlog als oorlogsvrijwilliger (OVW) of als dienstplichtig militair naar het voormalig Nederlands-Indië zijn uitgezonden. Deze periode heeft op hen een diepe indruk nagelaten en anno 2022 zijn velen nog intensief bezig met het verwerken hiervan. Het ontbreken van nazorg en veel onbegrip bij terugkomst in Nederland heeft veel wonden geslagen. Men voelde zich in de steek gelaten door de Nederlandse regering. Vandaar de naam: Het Vergeten Leger. Ook verwachten wij re-enacters uit de Napoleontische tijd, de 5e militie. Het 5e Bataljon Nationale Militie was een bataljon van de Nationale Militie van de Verenigde Nederlanden. Het werd ingezet tijdens de veldslagen tegen het leger van Napoleon Banaparte in 1815, zowel tijdens de slag bij Quatre Bras als bij de slag van Waterloo.

U bent van harte welkom tussen 10.00 uur en 16.00 uur. De toegangsprijs is € 2,00 per persoon vanaf 12 jaar. Met een Veteranenpas en museumkaart gratis toegang, mits gescand aan de balie in het museum. Dit weekeinde mag u met twee personen het museum in met gebruikmaking van één museumkaart.

Graag tot 1 en/of 2 april. U bent van harte welkom. Tussen het NS-station in ’s-Hertogenbosch en ons museum rijdt op ZATERDAG 1 april een buurtbus, lijn 207.