Rijksvaartuig (RV) 276

Wanneer te bezichtigen

RV 276 ligt in haar thuishaven op Fort Crèvecoeur bij Hedel, gelegen op een militair oefenterrein van de Genie. Dit terrein is niet vrij toegankelijk. De boot vaart alleen uit in combinatie met RV 29 en uitsluitend bij geselecteerde (maritieme) manifestaties en evenementen. We kondigen deze gelegenheden vooraf aan, zodat je beide vaartuigen op locatie kunt bewonderen.

Achtergrond en inzet

RV 276 maakt deel uit van een reeks polyester genievaartuigen die in de jaren zestig speciaal voor de Koninklijke Landmacht zijn vervaardigd. De boot werd in 1962 – 1963 gebouwd bij Scheepswerf Mulder & Rijke in IJmuiden. De romp is versterkt met glasvezel: een materiaal dat licht is, eenvoudig te transporteren en weinig onderhoud vraagt.

Zusterschip RV 0273 uit de serie RV’s 0250 – 0276 en 0285 – 0291 in actie.

De voornaamste taken van RV 276 waren het duwen van vlotten en het invaren van bruggedeelten. De boot behoort tot de reeks RV’s 0250 – 0276 en 0285 – 0291. Zusterschip RV 0273 is op de voorgaande foto in actie te zien. De nummering op de boeg varieerde van viercijferig (beginnend met een nul) naar driecijferig. De exacte reden voor die wijziging is niet bekend, maar vermoedelijk was ook RV 276 oorspronkelijk genummerd als 0276.

Uitfasering

In 1988 nam de Rijksvaartuigendienst RV 276 uit actieve dienst. Op 17 mei van dat jaar werd de boot via de Domeinen verkocht aan A.S. Hommeles BV in Schaijk. Wanneer en hoe RV 276 in de collectie van het Geniemuseum terechtkwam, is niet gedocumenteerd.

Behoud en rehabilitatie

In 2006 startte de rehabilitatie van RV 276 op de Pioniers- en Pontonniersschool (PPS) in Hedel, in samenwerking met de Marinewerf en 330 Herstelcompagnie. Het volledige herstelproces is vastgelegd in vier video’s:

  1. Wetenswaardigheden polyester boot – over ontwerp en bouw van de serie polyester genievaartuigen
  2. RV 276 voor rehabilitatie – toont de staat van de boot in de Genietuin vóór 2006
  3. RV 276 tijdens rehabilitatie – belicht de technische en logistieke uitdagingen; tussen 7.11 en 8.51 minuten is het geluid van een startende DEUTZ-motor te horen
  4. RV 276 bij oplevering op 14 mei 2008 – documenteert het moment van oplevering

Sinds de officiële overdracht op 14 mei 2008 maakt RV 276 deel uit van de varende deelcollectie van het Geniemuseum. Onze vrijwilligers zorgen sindsdien voor het onderhoud en de inzet bij (maritieme) evenementen.

In 2021 en 2022 kreeg RV 276 een aanvullende renovatie bij Jachtservice Utrecht in Nieuwegein. Daarbij zijn verschillende technische onderdelen vernieuwd en is de boot grondig opgeknapt. Dankzij deze werkzaamheden kon ze weer veilig en betrouwbaar uitvaren.                                                     

RV 276 in volle vaart van Hedel naar Oirschot (foto: T. van de Lijsdonk, oktober 2024).                                                                   

Technische kenmerken

  • lengte: 7,69 m
  • breedte: 2,67 m
  • diepgang (onbeladen/beladen): ± 0,93 m / ± 1,05 m
  • gewicht (beladen): ± 4.100 kg

Krachtbron

  • motorwerk: DEUTZ SA8L714
  • motortype: luchtgekoelde 12,7 l V8 dieselmotor
  • vermogen: 115 / 140 / 167 pk bij 1.500 / 1.800 / 2.000 tpm
  • aandrijving: Schottel met een drieblads trekkende schroef, 360° draaibaar
  • maximum snelheid (onbeladen): 16 km/u
  • paaltrek: ± 1.600 kg (stilstaand)

Sleepsnelheid – trossentrek

  • 5 km/u: ± 950 kg
  • 8 km/u: ± 800 kg
  • 10 km/u: ± 700 kg

Wie meer wil weten over technische details en onderhoudsprocedures, kan terecht in de voormalige technische handleiding TH 5-417 van de Koninklijke Landmacht uit 1969. Dit document is beschikbaar als PDF.

Kom eens langs

RV 276 is geen stilstaand museumstuk maar een varend herinneringspunt. Misschien heb je zelf ooit met haar gewerkt of ben je nieuwsgierig naar geniegeschiedenis. Je bent van harte welkom. We laten het weten zodra er een gelegenheid is om de boot te bezoeken. Kom langs, kijk rond en deel je verhaal.