Rijksvaartuig (RV) 29
Wanneer te bezichtigen
RV 29 heeft haar thuishaven op Fort Crèvecoeur bij Hedel, gelegen op een militair oefenterrein van de Genie. Het terrein is niet vrij toegankelijk. Wel vaart het schip regelmatig uit naar (maritieme) manifestaties en evenementen. Deze worden tijdig aangekondigd, zodat bezoekers het schip op locatie kunnen bekijken.
Achtergrond en inzet
RV 29 werd in 1954 gebouwd op de werf van J.H. van Eijk in Sliedrecht, bouwnummer 141. De opdracht kwam van de Koninklijke Landmacht, waarschijnlijk via de commandant Legerbruggen en Vaartuigenpark in Dordrecht. In november van dat jaar trad het schip in dienst bij de Vaar- en Duikerschool van de Genieschool in Geertruidenberg.
Het schip gold als het meest gespecialiseerde vaartuig binnen de Landmacht. Bij de bouw werd geput uit de expertise van Van den Tak’s Bergingsbedrijf in Rotterdam en Reederij Gebr. Goedkoop in Amsterdam, beide met jarenlange ervaring met vergelijkbare schepen.
Tussen 1954 en 2004 werd RV 29 ingezet voor vaarinstructie, duikerinstructie, sleepwerk en bergingsoperaties. Dankzij de uitrusting kon het schip ook als zeeschip functioneren. Het beschikte onder meer over een duikcompressor, luchtverdeelbord, hijstuig en een strijkbare mast met twee laadbomen.

RV 29 in volle actie tijdens actieve dienst.
Koninklijk bezoek
Op 28 juli 1955 bracht Z.K.H. Prins Bernhard een bezoek aan de Vaar- en Duikerschool in Geertruidenberg. Hij stapte aan boord van RV 29 en toonde bijzondere belangstelling voor de machinekamer. De korporaal‑machinist, chef van de machinekamer, werd persoonlijk geprezen en kreeg een extra handdruk. In het blad Genie werd dit omschreven als “een bijzondere voldoening voor deze ijverige jongeling”.
Behoud en rehabilitatie
Na buitengebruikstelling in 2004 dreigde het schip te worden afgestoten en gesloopt. Het Geniemuseum zette zich in voor behoud en kreeg het in juni 2005 in bruikleen. Onder begeleiding van het toenmalige Havenmuseum Rotterdam (nu Maritiem Museum Rotterdam) onderging het schip een werfbeurt bij Scheepswerf De Haas in Maassluis. Daar werd het onderwaterschip geïnspecteerd, geschilderd en waar nodig gerepareerd. Daarna kreeg RV 29 een voorlopige ligplaats in de Leuvehaven in Rotterdam.
In september 2005 kwamen het Geniemuseum, het Maritiem Museum Rotterdam, het toenmalige Legermuseum in Delft (nu Nationaal Militair Museum te Soesterberg) en de Rekwisieten Commissie Koninklijke Landmacht (RCKL) overeen dat het schip eigendom zou worden van de RCKL, die tevens de financiering van het rehabilitatieplan op zich nam. Het Geniemuseum bleef verantwoordelijk voor het gebruik en het Maritiem Museum verzorgde de technische begeleiding. Aansluitend onderging RV 29 de voorgestelde rehabilitatie bij Scheepswerf Hoebee in Dordrecht, waarbij het uiterlijk grotendeels werd teruggebracht naar de oorspronkelijke staat met behoud van de historische integriteit.

RV 29 tijdens de 4Daagse van Nijmegen gelegen aan de kade te Cuijk, juli 2023.
Na maanden werk werd RV 29 op 27 april 2007 overgedragen aan de RCKL. Sindsdien vaart het schip, onder beheer van het Geniemuseum en met inzet van onze eigen vrijwilligers, als representatief militair erfgoed van de Genie.
Technische kenmerken
- lengte: 25,00 meter
- breedte: 5,85 meter
- diepgang: circa 2,00 meter
Motor vanaf 1954
- Industrie 3VD6
- driecilinder dieselmotor
- 120 as-pk
- 340 omwentelingen per minuut
- motornummer 3557
- afgeleverd op 24 juni 1954
Motor vanaf 1961
- General Motors / Detroit Diesel
- 150 pk
- geplaatst bij scheepswerf I.S. Figee in Vlaardingen
- originele motor overgezet naar RV 6
Bijzonderheden
Er is een voornemen om een bijna identieke motor uit 1954 terug te plaatsen. Het gaat om een Industrie 3VD6A met 150 as-pk en 330 omwentelingen per minuut. Zo wordt RV 29 ook motorisch teruggebracht naar het oorspronkelijke ontwerp.
Kom eens langs
RV 29 is geen museumstuk achter glas. Het is een varend herinneringspunt. Misschien heb je zelf ooit met het schip gevaren, duikers begeleid of ben je gewoon nieuwsgierig naar geniegeschiedenis. Je bent van harte welkom.
We laten het weten zodra er een gelegenheid is om het schip te bezoeken. Kom langs, kijk rond en deel je verhaal. RV 29 leeft voort in de verhalen van mensen die haar kennen en koesteren.