Rondleidingen op het kazerneterrein en andere interessante rondleidingen

Henk
18 juni 2019

7, 14, 21, 28 juli, 4, 11, 18, 25 augustus en 1 september om 12.30 en 13.30 uur

Vanaf zondag 7 juli verzorgt Nationaal Monument Kamp Vught elke zondag (t/m 1 september) rondleidingen over het voormalig SS-terrein van kamp Vught. Deelnemers passeren de authentieke gebouwen waarin tijdens de oorlog SS-bewakers werkten en verbleven; nu is dit terrein de Van Brederodekazerne. Normaliter is de kazerne van de Lunettenlaan niet toegankelijk voor het publiek. De rondleiding voert langs de voormalige ‘Kommandantur’ (het hoofdgebouw van het kamp), de paardenstallen en de rietgedekte villa van de kampcommandant. Bezoekers kijken vanaf het balkon van de commandant uit over de appèlplaats. In de Kommandantur is de presentatie ‘Van boven af’ te zien over de organisatie en rol van de kampleiding en het personeel. Hierna is een bezoek aan het Geniemuseum mogelijk, dat extra geopend is op zondag in juli en augustus. Dit museum is een bezoek waard voor iedereen die in de geschiedenis van de krijgsmacht en techniek is geïnteresseerd. Reserveren is noodzakelijk en mogelijk via nmkampvught.nl (Agenda). Deelname is 5 euro (18+) of 3 euro (10 t/m 17) exclusief de entree. De inkomsten worden gedeeld met het Geniemuseum, dat gevestigd is in de voormalige kampkeuken. De rondleiding is geschikt vanaf 10 jaar en wordt aangeboden op 7, 14, 21, 28 juli, 4, 11, 18, 25 augustus en 1 september om 12.30 en 13.30 uur. Deze activiteit is niet geschikt voor mindervaliden vanwege de te bezoeken onderdelen op het militaire terrein.

Rondleiding door herinneringscentrum
Vanaf zaterdag 6 juli t/m zondag 1 september is er dagelijks om 14.00 uur een rondleiding door het herinneringscentrum. Deze rondleiding is bestemd voor individuele bezoekers en geeft een beeld van de gevangenschap in concentratiekamp Vught. Deelname kost 2,50 euro (18+) of 1 euro (10 t/m 17) exclusief entree. Kaartjes worden verkocht op de dag van de rondleiding. Tijdens de vernieuwing van het museum ontvangen bezoekers gratis de audiotour (beschikbaar in 4 talen).

Fietstocht langs oorlogsgeschiedenis in Vught
Op donderdag 4 juli, 1 augustus en 5 september is er een fietstocht waarbij deelnemers onder begeleiding een aantal in de oorlog belangrijke plekken in Vught bezoeken. Zo bezoeken de deelnemers de graven van vier Engelse soldaten die tijdens de bevrijding van Vught in oktober 1944 in hun tank zijn omgekomen. Bijzonder is het bezoek aan een voormalig schuilkelder. De kelder van slagerij Van Leusden (nu Boers opticien) diende in de oorlog als schuilkelder. Hier zijn muurschilderingen te zien uit deze periode van de Haagse evacué en kunstenaar Jan Vaessen.
De fietstocht begint om 14.00 uur en eindigt rond 16.30 in het centrum van Vught; deelname is 7,50 euro inclusief koffie/thee in Nationaal Monument Kamp Vught (minimaal 3 deelnemers). Reserveren is mogelijk via info@nmkampvught.nl of 073 656 67 64.

Barak 1B
Barak 1B is de zomervakantie vanaf zaterdag 6 juli dagelijks geopend van 12.00 tot 17.00 uur. Het gebouw is de laatst overgebleven barak van ‘Konzentrationslager Herzogenbusch’. De vaste presentatie bestrijkt vier periodes: het concentratiekamp (1943-1944), het opvangkamp voor Duitse burgerevacués uit het grensgebied (1944-1945) en het interneringskamp voor NSB’ers en van collaboratie verdachte Nederlanders (1944-1949). Sinds 1951 was een deel van het voormalig concentratiekamp in gebruik als woonoord ‘Lunetten’ voor Molukse ex-KNIL-militairen en hun gezinnen. De entree tot Nationaal Monument Kamp Vught of barak 1B is 7,50 euro (18+) of 3 euro (10 t/m 17); dit is een combikaartje. De entree is gratis met Museumkaart of Veteranenpas.